جامعه آماری شامل کارکنان «بانک اقتصاد نوین» به تعداد 3140 نفر است که
تعداد 342 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان
انتخاب شدند.
ابزار پژوهش پرسشنامه است که روایی آن با استفاده از روش
روایی تحلیل محتوا و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ با
ضریب 973/0 و 918/0 برای دو متغیر مدیریت ارتباط با مشتری و عملکرد
سازمانی تایید شد.
نتایج نشان داد که متغیر مدیریت ارتباط با مشتری با
مقدار بتای 89/0 بر عملکرد سازمان تاثیر معناداری دارد؛ همچنین مولفههای
فناوری اطلاعات، کاربرد مدیریت دانش، پاسخ به مشتری، تعامل سودمند، فرایند
CRM، سازماندهی CRM و مشتریمحوری دارای تاثیر معناداری بر عملکرد
سازمانی هستند.
از میان مولفههای متغیر مدیریت ارتباط با مشتری،
مولفه سازماندهی CRM( شدت تاثیر برابر با 807/0 )، بیشترین تاثیر و
مولفه فناوری اطلاعات( شدت تاثیر برابر با 474/0) کمترین تاثیر را بر
عملکرد سازمانی دارد.
با تغییر پارادایم از محصول محوری به مشتری محوری
و با توجه به اینکه در محیط رقابتی امروز استفاده از روشهای بازاریابی
سنتی، محدودیتهای زیادی را برای سازمانها ایجاد کرده است، مدیریت
ارتباط با مشتری( CRM) برای ایجاد یک رابطه خاص با مشتری و ایجاد ارزش
بیشتر برای سازمانها ارایه شده است.
نتایج بیانگر تایید تمامی
فرضیههای تحقیق میباشد و مدیریت ارتباط با مشتری، بیشترین تاثیر را به
ترتیب جنبه مالی و یادگیری و رشد، فرآیندهای داخلی و مشتری عملکرد گذاشته
است.
عبارت مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM از اوایل دهه نود میلادی وارد حوزه مدیریت و بازاریابی شده است.
ظاهرا
اصطلاح سی آرام یا مدیریت ارتباط با مشتریان از زمانی که توماس سیبل،
مدیر و مالک Siebel Systems عنوان «مدیریت ارتباط با مشتری» را در مورد نرم
افزار تولیدی خود به کار برد، به تدریج درادبیات مدیریت و بازاریابی رایج
شد( منبع) . هنوز در مورد تعریف مدیریت ارتباط با مشتری یا Customer
Relationship Management، اتفاق نظری وجود ندارد.
بسیاری از شرکتهای
فعال در حوزه تکنولوژی اطلاعات، CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری را مجموعه
نرم افزارها یا خدماتی میدانند که به اتوماسیون بازاریابی، فروش و خدمات
کمک میکند؛ CRM با این تعریف، تا حد زیادی به حوزهی تکنولوژی نزدیک
میشود( این گروه، معمولا به جای استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در
تلاش برای خرید نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری هستند) .
منبع : مقاله مدیریت ارتباط با مشتری