مقاله و پروژه های دانشجویی

دانلود جدیدترین مقالات و پروژه های دانشجویی

مقاله و پروژه های دانشجویی

دانلود جدیدترین مقالات و پروژه های دانشجویی

مفهوم هدف و هدف گرایی

جهت گیری هدف

هت گیری هدف یکی از رویکردهایی است که در زمینه انگیزه پیشرفت توجه نظریه پردازان و محققان را به عنوان رویکردی(شناختی- اجتماعی)، که در آن مفهوم هدف و هدف گرایی نقشی محوری دارند، به خود جلب کرده است (دویک،۱۹۸۶،به نقل از اردنو ماهر۱۹۹۵، آیمز و آرچر ۱۹۸۸). جهت گیری هدف بیانگر الگوی منسجمی از باورهای فرد است که سبب می شود تا فرد به روش های مختلف به موقعیت ها گرایش پیدا کند و در آن زمینه به فعالیت بپردازد و در نهایت پاسخی را ارائه دهد (ایمز[۱]،۱۹۹۲). نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که جهت گیری هدف، واکنش انسان ها را درموقعیت های مختلف پیشرفتی تحت تأثیر قرارمی دهد. جهت گیری های هدف درونی فرایند های شناختی پیچیده تری را ایجاد می کنند. در مقابل جهت گیری های هدف بیرونی بیشتر با پردازش سطحی اطلاعات مرتبط می باشند (والترز[۲] ،۱۹۹۶).

جهت دانلود متن کامل مقاله جهت گیری هدف کلیک نمایید

پیشگیری جرائم قاچاق کالا و ارز

پیشگیری جرائم قاچاق کالا و ارز

لازمه پیشگیری از جرم، اتخاذ تدابیری است که فرصت‏‌‌های مناسب جرم را کاهش دهد که در ساده‌ترین تعریف، به معنای اتخاذ تدابیری است که بر موقعیت‏‌‌های محیطی زمینه ساز جرم یا وضعیت‏‌‌های پیش جنایی محیطی تاثیر می‌گذارد.
در دولت یازدهم برنامه‏‌‌های پیشگیرانه بسیاری برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت پذیرفته است و آمار قاچاق به شدت کاهش یافته اما میزان حجم قاچاق همچنان بالاست.
بر همین اساس در زیر به مهمترین راهکارهای عملیاتی برای پیشگیری از وقوع جرم قاچاق اشاره خواهیم کرد: ١. یکی از مهمترین راهکارهایی که در زمینه پیشگیری از آسیب‏‌‌های اجتماعی پیشنهاد می‌شود استفاده از ظرفیت‏‌‌های نظام آموزشی کشور است تا افراد از کودکی نسبت به آسیب‏‌ها و مجازات جرایم مربوط به قاچاق کالا و ارز آشنا شوند.
آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگی و آموزشی است و رسالت بسیار سنگینی در ارتقای فرهنگ جامعه بر عهده دارد.
بر همین اساس فرهنگ سازی و جلب اعتماد مردم برای مصرف تولیدات داخلی بسیار با اهمیت است.
مردم باید به این باور برسند که تولیدات داخلی توان پاسخگویی به نیازهای آنان را دارد.
در حقیقت نیمی از کار به بخش تولید و اعتمادسازی برای مصرف کنندگان باز می‌گردد و نیمی دیگر به جامعه مربوط می‌شود.
بیکاری از بزرگ‌ترین و فراگیرترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی جوامع است که هزینه زیادی را بر جامعه تحمیل می‌کند.
کمبود زمینه‏‌‌های اشتغال و امکانات زندگی، زمینه را برای گرایش افراد و مرزنشینان به ارتکاب جرم قاچاق فراهم می‌کند.
در این زمینه پیشنهاد می‌شود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این عرصه ترغیب شود.
در واقع دولت با کاهش هزینه ریسک سرمایه گذاری و ایجاد فرهنگ کارآفرینی و اشتغالزایی می‌تواند سرمایه دار را به ایجاد اشتغال تشویق کند.
اجرای موفقیت آمیز طرح تعاونی مرزنشینان در دولت یازدهم از نمونه‏‌‌های کارساز در این زمینه است که باید به سرعت در همه مناطق مرزی کشور اجرا شود.
۵. در نهایت زمانی می‌توان از قاچاق کالا پیشگیری کرد که به ابعاد فرهنگی آن به عنوان یکی از اثرگذارترین ارکان توجه شود.
در واقع رشد و ارتقای سطح اخلاقی شهروندان، بهطور قطع و یقین زشتی و قبح جرم قاچاق و مصرف کالای قاچاق را در نظر عموم مردم و جامعه مهم جلوه می‌دهد و در چنین شرایطی کمتر دخالت فراگیر نظام کیفری نیاز می‌شود.

منبع : مقاله پیشگیری جرائم قاچاق کالا و ارز